Wednesday, January 23, 2008

يا تبصو تحت يا تبصو فوق


من تلات اربع اسابيع سمعت انه تم تغيير عربات السيدات في المترو وبقوا نمرة 4 و5 بدلا من 1و 2

وما عرفتش السبب

قلت احنا هنقعد نعد العربيات

قالولي لا ما هما ملونين العربية الل شغاله سيدات طول اليوم بخطين حمر من فوق البيبان

والعربية التانية لونوها بخطين خضر وعملوها لحد الساعة 9 بدل 6 مساء – ياللا يا ستات انبسطوا –

وكمان للي مش بيشعلق راسه فوق ومش بيبص على البيبان

ممكن يبص عالارض هيلاقي الرصيف قدام عربات السيدات مخطط احمر

يعني مالكوش حجة

يا تبصو تحت يا تبصو فوق

احتجت اركب المترو

نزلت المحطة لقيت المترو ماجاش

فضلت ماشية ابص عالارض عشان اشوف التخطيط الاحمر على الرصيف لحد ما لقيته

وووقفت زي اي بنت شاطرة بتسمع الكلام استنى في المكان الصح

الساعة كانت 8 مساء

وجه المترو

وقدام ماوقفت فتح الباب

لقيت العربية متروسة رجالة

وفيها كام ست كدة

قلت يمكن السواق ماوقفش العربية 4 و5 قدام الخط الاحمر بتاع الرصيف

اضطريت ابص فوق

لقيت العربية متخططه احمر من فوق الباب

ومكتوب عليها بالبنط العريض للسيدات

ركبت بسرعة قبل الباب ما يقفل وقلت انا صح يمكن هما ما يعرفوش

بس ما فتحتش بقي

اصلي باكسف

شوية ولقت اللي قاعدين بيتكلمو مع بعض في الموضوع

يعني مانتو عارفين اهه

الي يقول ما هما بيركبو معانا في عربياتنا

واللي يقول هما غيروها ليه هو احنا هنمشي نعد واللا ندور عالخط الاحمر

واللي يقول يا عم نفض

المحطة اللي بعدها بنات وستات ركبو

وبنت طلعت تتبص حواليها وتقول هما لغوها خالص والا ايه؟

قلت لها لأ بس الناس منفضة

وفيه بنت تانية وقفت تناقش الشاب اللي قاعد عن سبب تغيير العربة وازاي من حق الستات ان يبقى ليهم عربة وان غلط انه يركب هنا وتدافع عن وجهة نظرها

عدت محطة والشاويش اللي عالرصيف مشي يقول في غرامات في المحطة الجاية

الكل اتريق عليه

المحطة الجاية كانت الاوبرا

اللي ماحدش بينزل فيها ولا يركب منها

وقبل ما ندخل على السادات

السواق قال في الميكروفون

العربة الرابعة والخامسة للسيدات فقط

وفي السادات كله نزل جري

وفيه رجاله ما لحقتش تنزل والباب قفل

ماهم كانو كتير قوي

وفيه راجل شكله كده اجنبي مش من هنا لما لقى العربية كلها بقت ستات وما بيركبش لا ستات بعد ما فضيت من الرجاله بقى عمال رايح جاي في العربيه وعلى وشه ابتسامة مش فاهمة لحد مانزل

وكل ما المترو يقف في محطة يكونو رجاله وستات واقفين على الرصيف قدام العربية 4 و5 .. الستات تركب والرجاله تجري يمين وشمال

كام منظر يهلك مالضحك

الخلاصة ان ما حدش من الستات اللي ركبوا ومنهم انا اتكلم الا واحده وكان كلامها على شكل حوار جانبي

مافيش واحده ومنهم انا قدرت تفتح بقها وتدافع عن حقها

واللي هيقول حقها في ايه اقوله حقها في عربية موفرهالها شركة المترو منغير ماحد يزاحمها ولا يضايقها

وان كان فيه ستات بتتنازل عن الحق ده وتركب عربية الرجاله عشان :

مالحقتش توصل عربية الستات وخايفة المترو يفوتها فنطت في اي عربية بدل ما تستنى المترو اللي جاي

او مكسلة تمشي لعربية الستات

او طمعانة ان فيه شاب هيقف ويقعدها مكانه عشان الستات ما عندهمش دم وما بيقفوش لبعض

ودي كدبة

احنا بقف لست كبيرة او ست شايله عيل

انما لما تبقى شابة وقادرة تقف اقوم لها ليه وتقوم لي ليه؟

انا عايزة اركب عربية ستات عشان ماتزنقش واتبهدل

ماحنا بنتبهدل في الاوتوبيسات والميني باصات والميكروباصات

يقوم لما ربنا يبعتلنا حته مواصلة واحده ما نتبهدلش فيها اتنازل عنها

انا عايزة اركب عربية السيدات اللي بنبص فيها لبعض من فوق لتحت وكل واحدة تتامل في لبس التانية وتسريحتها او طرحتها ونعايب على بعض في سرنا

انا عايزة اركب عربة السيدات اللي اتحولت ل Ladies' Room كبيرة بيزبطو فيها المكياج ويعدلو الطرحة ويسرحو شعرهم

انا عايزة اركب عربية السيدات اللي بتطلع فيها واحده تبيع دبابيس حجاب بنص جنيه واقلام تحديد باتنين جنيه

وعلى راي نيللي زمان

حقققققققققققققققققيييييييييييييييييييييي ومافرطفوهشي

10 comments:

MerMaid said...

ايه يا بنتي العسل ده؟؟

لا لا لا .......لاااااااازم تبقي ايجيابية و تاخدي حقك...
متفرطيش فيه علي راي نيللي
ههههههه
نورتيني و مدونتك جميلة
اتمني دايما تزوريني
:)
تحياتي

Desert cat said...

هو حل وسط
علشان نعرف ناخد حقنا ونعيش براحتنا فى البلد دى
احنا نجمع كل الرجاله ونوقفم فى ميدان عام ونضربهم بالنار
خلينا نستريح

مهندس مصري بيحب مصر said...

قطة الصحرا
===========
لا لا لا لا لا ما كانش العشم يا قطة إخص

معلش يا حل وسط يا أختي أنا لقيت قطة الصحرا لبخت قلت أرد عليها الأول

أعلق بقى

اتمسكي بحقك و طالبي بيه و ما تفرطيش فيه ابداً
بس استغربت من كلامك ده:

عربية السيدات اللي بنبص فيها لبعض من فوق لتحت وكل واحدة تتامل في لبس التانية وتسريحتها او طرحتها ونعايب على بعض في سرنا انا عايزة اركب عربة السيدات اللي اتحولت ل Ladies' Room كبيرة بيزبطو فيها المكياج ويعدلو الطرحة ويسرحو شعرهم

أنا كنت فاكرها راحة ليكوا من الزحمة و المضايقة مش كرنفال
أو مولد و صاحبه غايب
انتي نبهتيني لحاجات أول مرة آخد بالي منها

عموماً مدونة كويسة و بالتوفيق دايماً
و اوعي تفرطي في حقك

Unknown said...

طيب والله ده اخر دلع
مبروك المدونه
:)

Anonymous said...

والله حاجه عجب نقول يمين يقولو شمال نقول شمال يقولو يمين
هههههههههه
عجبنى رد قطه تحسى فى كتير لازمهم الحل ده
.....
بصى انا كمان بصراحه من النوع الى بيكسف ومبيتكلمش بس انا بحاول دلوقتى انى اضغط على نفسى عشان مفضلش مكسوفه ومعرفش اخد حقى لانها بجد ماساه والناس بتستغلها اسوأ استغلال

مبروك المدونه وسلامى ليكى
:))

حل وسط said...

mermaid

مانا فعلا اتمسكت بحقي
ركبت العربية رغم انها مليانه رجاله
اكيد دايما هازورك انشاء الله
تحياتي

<><><><><><><><><>

desert cat

هو حل بس مش وسط
نورتي

<><><><><><><><><>

مهند مصري

خد راحتك يافندم
العربية فعلا رحمة لينا من الزحمة والمضايقة
انا كتبت الكلام ده لانه ده العيوب اللي بيرددوها بتوع المساواة ستات ورجاله اللي ماحدش طلب رايهماصلا واللي عاوزين يلغوا عربية الستات عشانها بحجة انها خرجت من هدفها واتحولت للي انا كتبته
وكمان مقر مريح للبياعات الجائلات والمتسولات
ولانه نوع من التمييز مع المراه وهم ضد التمييز سواء مع او ضد

فانا بقول انه رغم كل العيوب اللي انتو شايفينها دي انا برضه عايزة اركب عربية السيدات


الله يخرب بيوتهم


ياسيدي احنا مش عايزين مساواه احنا عايزين احترام وانسانية في التعامل معانا

شكرا لزيارتك

<><><><><><><><>

لماضة

والله طول عمري نفسي ادلع مش عارفة
الله يبارك فيكي
شكرا لزيارتك

<><><><><><><><>

Shayma

معاك حق لازم نبطل كسوف
المشكلة ان احنا مؤدبين ولو اتكلمنا ممكن ناس ترد بقلة ادب ومش هنعرف نرد عليهم بقلة ادب
دي الحاجة الوحيده اللي خليتني اسكت

الله يبارك فيكي وسلامي ليكي

Empress appy said...

انا قولت من البدايه حله حاجه واحده يسبوا السيدات زى ما هما وبدل ما ينقلوهم يعملوهم فيبريشن عادى يعنى يبقى بدل ما يلكوا ويضايقوا السواق يبقوا فيبريشن ويساعدوا فى السرعه بتاعت المترو
ههههههههههههه والله ما انا عارفه هما اللى مستهبلين ولا احنا بس اقولك احنا شعب يخاف ميختشيش

صالح سعيد said...

بصى احنا كمصريين متمردين
بينا وبين النظام تار بايت
وخصوصا فى المواصلات
وبالذات فى المترو
بيبقى مكتوب صعود وهبوط
بس يمكن يقصدوا الشهيق والزفير وليس هبوط وصعود الناس
لانه لايوجد من يلتزم بهذه الاشاعات
فالقانون السائد
هصعد حتى لو على رقبتك
وههبط حتى لو على رقبة اللى جنبك
كان الله فى العون
نسيت اقولك
البوست رائع
ربنا يزيدك
سلام لانى نازل المحطه الجاية

Gihad N. Sohsah said...

أصل الشعب من قرفة عايز يعمل اي حاجة تغيظ أي حد حتى لو هنغيظ في بعض انما طبعا ميصحش نغيظ في الحكومة بأمارة لما قالو العربيات 4 و5 للسيدات خافو الا الحكومة تزعل والاخيرة دي زعلها وحش بغرامات فنزلوا كلهم

الـسـيـدة نـون said...

والله يا حل وسط
انتى اتكلمتى فى موضوع كنت مبؤئة منه
انا نفسى اوى ترجع العربيتين الاولى والتانية يبقوا بتوعنا
انا لحد دلوقتى مش فاهمة هما ليه غيروها
وايه السبب
ماهى كانت طول عمرها معروفة ان الاولى والتانية بتوعنا
بدل ما نتلغبط ونقعد نعد
انا من ساعات ماعملوا النظام الجديد ده وانا قرفانة
ومازلت بروح اركب فى اول عربية على حسب ماتعودت
لكن مش واخدة راحتى
بسبب الرجالة
ولما فكرت انى اركب العربية الخامسة لقيتها برضه فيها رجالة بس مش كتير بصراحة
وشكلهم كدة كانوا هما كمان اتلغبطوا
انا مش فاهمة ليه العك ده
مايخلوها زى ماهى
الاولى والتانية سيدات والباقى مختلط
وانا كمان عايزة اخد راحتى لما اركب ومالقيش حد بيقرفنى من الرجالة
بجد الموضوع ده غايظنى اوى
يارب يرجعوه تانى زى زمان
تحياتى ليكى
اختك خيخة