Sunday, May 4, 2008

تاني عنوة واقتدارا

أولا:اذكر عشرة أشياء عن نفسك
ثانيا:اختر خمس أشخاص تهدى لهم التاج
ثالثا:لا تهدى التاج لمن أهداه إليك
رابعا:عرف اللي بعتلك التاج انك نزلته عندك
باينني طفسة تاجات
كل ما اشوف تاج يعجبني آخده
حتى لو ما حدش اهداهولي
بس انا لقيت ان التاج ده مهم بالنسبه لي

انا خدت التاج من عند دوبا وقلتلها
وفعلا ناس كتير جاوبته

عايزة اتكلم عن نفسي شوية
شويتين زياده يعني
عايزة اسيب نفسي شوية على سجيتها
لاني اتخنقت من قناع الجمود والرزانه والعقل الزياده اللي انا لابساه على طول
ده مش معناه اني عبيطة والا روشة والا متهورة او مستهترة
لكني
حالة وسط
مش حل وسط
وفيه فرق
لان الحل الوسط بالجأله مرغمة
اما الحالة الوسط
فهي الوضع المتعادل للحياه من وجهة نظري
لا عالي ولا واطي
لا صعب ولا سهل
لا فقير ولا غني
لا اول ولا آخر
لا سالب ولا موجب
طول عمري اقول على نفسي متعادلة
مع نفسي ومع الدنيا
طول عمري حاسة اني مطالبي من الدنيا بسيطة وعادية
لا انا طالبة الكل والكمال ومنتهى الاشياء
ولا انا زاهده في كل شئ
مقتنعة ان ربنا خلقنا في الدنيا عشان نعبده
وكمان عشان نعيش
في الاخر هنموت
وهنرجعله سبحانه باعمالنا ان خيرا فخير وان شرا فشر
ربناخلق الدنيا بالحلو والوحش
بالظلم والعدل
بالنعم والنقم
هتجيلي النعمه هافرح بيها وازاطط اوي
وهتجيني النقمة والمصيبة والبلاء والطعنه في الضهر او في الوش كمان
هازعل واعيط وانكسر وانهار
واقعد جنب الحيطه مش عايزة اشوف حد ولا حد يشوفني ولا اكلم حد ولا حد يكلمني ولا اعمل حاجة ابدا
لكني باقوم تاني
بصعوبة كبيرة الحقيقة
متعلمة حاجة جديدة
واقفة كما
النخل باصص للسما
بالبس الكوتشي بتاعي والبنطلون
وامشي على الارض طايرة
وادعي على اللي اخترع الكعب العالي والفستان للستات
مش استرجال والله
لكن احساس بحرية حركة منغير تقييد
ونفسي اجري في مكان مفتوح
لكن قلة الحركة والسن بتخلي نفسي ينقطع بسرعة
زائد ان مافيش مكان مفتوح
بحب التلقائية قوي
برغم اني باضطر احبس مشاعري واخنق الكلام في حلقي عشان الاصول الاجتماعية والتقاليد العائلية
بفتقد ميزة مهمة جدا
وهي الذكاء الاجتماعي
فاكرة ربنا عل قد ماقدر
بادعيله ما يسيبنيش لا لنفسي ولا لحد
انا كبرت
انا مش بنت صغيرة
انا زوجة وام لطفلين ومسئولة وعليا التزامات تجاه عيلتي الصغيرة واهلي
انا عندي النهاردة 33 سنة و6 شهور و5 ايام
لكن انا جوايا مقتنعه انه عندي 16 سنه بس
لسة عندي احلام كتيرة نفسي احققها
وكتب كتيرة نفسي اقراها
وحاجات كتيرة نفسي اتعلمها
واماكن كتيرة نفسي اشوفها
وناس كتيرة نفسي اعرفها
برغم مسئولياتي الكبيرة
ووقتي اللي مش ملكي
وامكانياتي اللي مش هايلة
لكن عندي امل ان في يوم هاكون زي مانا نفسي اكون



22 comments:

الـسـيـدة نـون said...

انا
انتى بتوصفينى انا
فى الكام سطر الاخرانى

انا جوايا مقتنعه انه عندي 16 سنه
لسة عندي احلام كتيرة نفسي احققها
وكتب كتيرة نفسي اقراها
وحاجات كتيرة نفسي اتعلمها
واماكن كتيرة نفسي اشوفها
وناس كتيرة نفسي اعرفها
برغم مسئولياتي الكبيرة
ووقتي اللي مش ملكي
وامكانياتي اللي مش هايلة
لكن عندي امل ان في يوم هاكون زي مانا نفسي اكون


ده انا بالمللى

هادعيلك وادعيلى ان ربنا يحققلنا كل امانيينا
وامالنا
واحلامنا

تحياتى ليكى يا حل وسط
ووحشتينى جدا

سلام
اختك خيخة

Wael said...

very nice post

and very cute answers

God bless you :)

دكتور حر said...

ماشاء الله

كه ان بدايتها رغبة في التحدث عن النفسه
الا ان بداخلها بساطة وطيبة نفس

ربنا يجعلنا كلنا من أهل الوسط
ويبارك لك في عمرك واهلك وأولادك

تحياتي

Miss. Sosa said...

اجاباتك حلوة
ومعبرة وبسيطة

آخر العنقود said...

اجابات بجد جميلة
تعبر عن شخصية جميلة ورقيقة

وعلى فكرة انا كنت متخيلة انك فعلا اصغر من كده
انا فعلا مشقريت لك كتير
بس مش عارفة ليه كنت فاكراكى صغيرة
يعنى احساسك واصل لنا
وفى الاخر طلعتى متجوزة كمان
:)

تحياتى ليكى
وان شاء مش اخر زيارة
تقبلى مرورى

صاحب المضيفة said...

جميل ان في حد بيفكر بالشكل ده

عبادة ربنا هي الغاية من الحياة

والاستمتاع بيها شكل من أشكال عبادته في الدنيا دي


نظرة جميلة وحلوة للحياة فعلا

ربنا يكرمك ويعزك وبعدين حتى 33 سنة مش كتير

لسه بدري على ما تبقي كبيرة


ربنا يسعدك بحياتك وأولادك


بالنسبة للنفس مش هي بس النوعين دول

النفس بتكون حاجه من تلاتة

النفس الممطمئنة

النفس اللوامة

النفس الأمارة بالسوء

وكل بني ادم بتدور نفسه في واحده من التلات دول

ربنا يحفظنا بحفظه الكريم


تحياتي

اللؤلؤة المكنونة said...

جميلة حالة الوسط اللى انت عايشاها ده
فيه ناس كتير بيعيشوا حياتهم كلها وما بيقدروش يوصلوا للحالة ده

باين من كلامك انك طيبة وقلبك أبيض
ولا نخليه رمادى

وسط يعنى

:))


ربنا يباركلك فى عمرك وتحققى كل أحلامك

تقبلى خالص تحياتى

حل وسط said...

خوخة

احنا توام
ربنا يديم المحبة

<<<<<<<<<<<

wael

ميرسي بوكوو

<<<<<<<<<<<

دكتور حر

ربنا يكرمك
شرفتني

<<<<<<<<<<<

miss sosa

متشكرة اوي
شرفتيني

<<<<<<<<<<

اخر العنقود

الشباب شباب القلب
متشكرة قوي لزيارتك الكريمة

<<<<<<<<<<

صاحب المضيفة

سعيده جدا بتشريفك
واهتمامك بالرد عليا هنا
متشكرة جدا

<<<<<<<<<<

اللؤلؤة المكنونة

ماقرش ادعي اني قلبي ابيض
وانا فعلا باحب اللون الرمادي
خلينا في الوسط

شرفتيني واسعدتيني

إنسان || Human said...

أنا حسيت في كلامك فعلاً ...إنك واحده عندها 16 سنه وأتصدمت بجد أنك عندك 33 سته ومتزوجه ..وده مش عيب لأن السن مش بالعدد

Desert cat said...

مواصفاتك هايله والله
وتوضيح حالة وسط دى عجبتنى اوى
تحياتى ليكى

Empress appy said...

هه انتى على طول كده لامه التيجان من المدونات عموما انا ادبست فيه قبلك
وربنا يخلى ليكى اولادك ويكلم بعقلك وتبقى فى الوسط

Unknown said...

سبحان الله

اول مرة اشوف مدونة بتلم التاجات اللى بتعجبها وتجاوبها من غير ماحد يبعتهالها .. تعرفى انا نفسى فى التاج ده ونفسى حد يبعتهولى وقاعدة لحد دلوقتى مستنياه يتبعت ههههههههههههههه

ربنا يكملك بعقلك ويباركلك فى حياتك وفى اولادك اللهم آمين

مدونتك جميلة اوى على فكرة
:)

رينـــــــــــا said...

ماشاء الله
هو دا الكلام والا بلاش
على فكرة والله مش بالسن خالص
انا كنت فكراكى فعلا عندك 16 سنه على فكرة :D
يعنى حلمك محقق اهوا

احلى حاجة فى الدنيا الوسطيه ودا اللى ربنا أمرنا بيه وان رسولنا وصانا بيه

خير الامور الوسط

حل وسط said...

human

انا سعيده ان وصللك الاحساس ده بالسن
كويس ان احباطات الحياه ماخليتنيش احس اني عجوزة
تحياتي وشرفتيني

<<<<<<<<<<<<<<

desert cat

ربنا يجعلنا جميعامن اهل الوسط
تحياتي

<<<<<<<<<<<<<

appy

بالم التيجان من المدونات؟
الحقيقة انا بالم التيجان اللي بتعجبني
وبما ان ماحش بيبعتهالي
باخدها انا

تحياتي

>>>>>>>>>>>

انسانة

خدي التاج اللي يعجبك ولايهمك
وياستس اعتبريني بعتهولك
متشكرة قوي وشرفتيني

<<<<<<<<<<<

رينا

حقيقي مبسوطة انك افتكرتيني صغيرة
ربنا يجعلنا مناهل الوسط

تحياتي

Desert cat said...
This comment has been removed by the author.
خواطر رئيس شاب said...

ربنا يحقق لك كل شئ جميل علشان انت امانيكى جميلة وتفكيرك جميل

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

اتخنقت من قناع الجمود والرزانه والعقل الزياده اللي انا
القناع دة خنقنى انا كمان اوى بس اقولك على مانقدرشى نستغنى عنة وكل ماسيبه بيرجع تانى
وتحياتى لكى

كلام على بلاطة said...

عنوة تانى وتالت
ومفيش الا العنوه
وعلى المتضرر اللجوء للقضاء

Nostor Azzuro said...

if u want some
u must take it

Anonymous said...

والله انتي دماااااااغ
بس اكتر حاجة بتعجبني فيكي حالة الامل اللي عندك على طول الله اكبر عليكي
مش بحسدك والله عيني الحمد لله مش مدورة
ربنا معاكي ويارب دائماً تبئي طفسة تاجات وربنا مايقطعلك عادة ابداً
:0))
تحياتي ياقمر وبانتظار جديدك

الـسـيـدة نـون said...

انتى بتختفى ليه
واحشانى
ياريتك كنتى معانا يوم الجمعة اللى فاتت
كنتى هتتبسطى اوى

حل وسط said...

خواطر رئيس شاب

يسمع منك ربنا
وميرسي على زوقك

><><><><

رئيسة حزب الاحلام

يابنتي القناع ده لزق في وشنا خلاص
تحياتي ليكي

><><><><

كلام على بلاطة

ولكن تؤخذ الدنيا غلابا
وكذلك التاج

><><><><

Nostor Azzuro

الموضوع مش بالسهولة دي

<><><><>

نورة الخشن

الحاله دي مش عندي على طول الحقيقة
بحاول ما انكدش عليكو
لكن فيه حبة نكد في الطريق اليك

><><><><

خيخة

انا جيت اهه

حصل ايه الجمعه اللي فاتت؟